Kedai Buku Online

Wednesday, April 20

SUIS FICD ( FAST IDLING CONTROL DEVICE) MYVI

1- OPERASI ASAS PENYAMAN UDARA KERETA
2- SERVIS AIRCOND YANG MENGHAMPAKAN
3- 4 TUTORIAL TIPS SERVIS DAN MENJAGA PENYAMAN UDARA KERETA
4- FICD (FAST IDLING CONTROL DEVICE)


SUIS FICD ( FAST IDLING CONTROL DEVICE) MYVI

Pertama, aku nak cerita - aku bukan mekanik dan pandai tentang kereta. Aku belajar pun tak habis. Kalau salah tu, minta maaflah ya. Sebab aku risau sikit, bab-bab mekanik dan kereta ni banyak sangat orang bertanya.

Ok, yang ini adalah ada kaitan juga dengan Sistem Penghawa Dingin Kereta. Oleh kerana aku pakai Myvi, jadi aku lebih suka belajar model kereta aku sahaja. Asasnya kebanyakkan kenderaan bermotor pun gunakan komponen lebih kurang sahaja.

Ini dipanggil suis FICD (Fast Idling Control Device). Semua kereta ada FICD sebab alat ini fungsinya kawal RPM kereta dari drop sebab apabila kita on sahaja aircond, automatik RPM kereta drop dan enjin boleh mati jika tiada FICD. FICD ini ada sambungan ke kompressor.

Masalahnya apabila FICD rosak, enjin kita akan drop RPM sehinggakan enjin bergegar dan boleh sebabkan enjin mati tiba-tiba. Contoh kereta sekarang ada DOHC dan SOHC kan, jika on aicond, RPM enjin akan drop. 



THROTTLE BODY MYVI (DOHC semestinya)

DOHC dan SOHC ni ada alat/mekanisma yang kawal RPM enjin. Kalau ke DOHC (namanya stepper motor), kalau ke SOHC (aku lupa namanya nanti aku update). Mekanisma ni pada throttle body - kira fungsi kawal RPM juga. Kalau mekanisma ni elok, enjin kereta pun melahu elok dan tidak gegar-gegar atau mati. 

Biasa masalah jika dalam free gear dan on aircond, enjin akan tiba-tiba mati.

Selain nak tahu alat/mekanisma pada throttle body kereta kita elok , pagi-pagi kalau start enjin, RPM akan naik dan jika temperature normal, RPM akan perlahan-lahan turun. Enjin elok masa idle ini ada kait juga dengan plug dan kabel plug yang elok.

Tapi jika RPM enjin drop sahaja, sah ada kerosakan pada alat/mekanisma tersebut.

Share:

3 comments:

  1. double over head cam (dohc) & single over head cam (sohc)... mcm xde kaitan je dgn TB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bole kongsikan apa yg saudara tahu?

      Delete
    2. Ade la klainan..btolle artikel atas tu ckp..nama bnde tu yg utk enjin dohc nama die stepper motor..kalo sohc nama die lain..tpi still sama fungsinya..kwal rpm.

      Delete

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive